ระบบเผยแพร่ผลงานทางวิชาการ

หัวข้อ (THAI): การศึกษาแรงกดดันทางการแข่งขัน และความได้เปรียบทางการแข่งขันของวิสาหกิจชุมชนเทพเสด็จ อำเภอดอยสะเก็ด จังหวัดเชียงใหม่
หัวข้อ (ENG): The Study of Competitive Pressures and the Creating Competitive Advantage of Thepsadet Community Coffee Entrepreneur Doisaket District Chiang Mai Province
ผู้แต่ง : ศตนัน ปทุมาสูตร
ประเภท : Articles
Issue Date: 19-Sep-2024
บทคัดย่อ (THAI): การค้นคว้าแบบอิสระนี้มีวัตถุประสงค์เพื่อศึกษาแรงกดดันทางการแข่งขันและการสร้างความได้เปรียบเชิงแข่งขันของผู้ประกอบการวิสาหกิจชุมชนเทพเสด็จ อำเภอดอยสะเก็ด จังหวัดเชียงใหม่โดยประเมินจากสภาพแวดล้อมทางกายภาพของผู้เพาะปลูกกาแฟ ข้อมูลทางธุรกิจของผู้ประกอบการธุรกิจเพาะปลูกกาแฟ และแรงกดดันทางการแข่งขัน วิธีการศึกษาครั้งนี้เป็นการรวบรวมเชิงพรรณนาเชิงปริมาณ เป็นการเก็บแบบสอบถามจากผู้ประกอบการวิสาหกิจกาแฟชุมชนเทพเสด็จ อำเภอดอยสะเก็ด จังหวัดเชียงใหม่ จำนวน 229 คน ณ สถานที่ทำการประชุมหมู่บ้านประจำเดือน ผลการศึกษาพบว่า ความคิดเห็นที่มีแรงกดดันทางการแข่งขันที่มีระดับความคิดเห็นมากที่สุด คือ สินค้าบริการมีความแตกต่าง / มีเอกลักษณ์มากกว่าคู่แข่ง ความคิดเห็นในเรื่องการสร้างความได้เปรียบทางการค้าในระดับมากที่สุด คือมีการนำข้อเสนอแนะของลูกค้ามาปรับปรุงผลิตภัณฑ์หรือการบริการอย่างรวดเร็ว ผลการศึกษายังพบว่า มีความสัมพันธ์ระหว่างแรงกดดันทางการแข่งขันกับความได้เปรียบของธุรกิจในทุกด้านอย่างมีนัยสำคัญทางสถิติ คำสำคัญ : แรงกดดันทางการแข่งขัน, การสร้างความได้เปรียบเชิงแข่งขัน, ผู้เพาะปลูกกาแฟ, วิสาหกิจชุมชน, การบริการอย่างรวดเร็ว
Abstract: This independent study aims to study the competitive pressures and competitive advantage creation of Thepsadej Community Enterprise entrepreneurs. Doi Saket District Chiang Mai Province by evaluating the physical environment of coffee growers. Business information for coffee farming business operators and competitive pressure The method of this study was a quantitative descriptive collection. It is a collection of questionnaires from entrepreneurs of Thepsadej community coffee enterprises. Doi Saket District Chiang Mai Province, 229 people at the monthly village meeting location The results of the study found that The study that has the highest level of competitive pressure is that products and services are different/unique than those of competitors. Opinions on creating the highest level of trade advantage That is, customer suggestions are used to quickly improve products or services. The results of the study found that There is a statistically significant relationship between competitive pressure and business advantage in every aspect. Keywords: competitive pressures, competitive advantage, coffee growers, community enterprises, quickly improve products
บทความ :